Op 20 november vond de maandelijkse bestuursvergadering van VHS Railprofessionals plaats. Vrijwel het gehele bestuur was aanwezig en deze keer kwamen we volledig online bijeen. Tijdens de vergadering is uitgebreid stilgestaan bij de ledengroei, de actuele cao-ontwikkelingen binnen onze bedrijven en diverse andere lopende zaken.
Met plezier konden we opnieuw nieuwe leden verwelkomen. In de afgelopen periode sloten zich vijf nieuwe collega’s aan bij VHS Railprofessionals. Een mooie ontwikkeling die laat zien dat onze vereniging groeit. Blijf collega’s vooral actief benaderen en hen interesseren voor VHS. Dat is harder nodig dan ooit, nu cao’s steeds vaker onder druk komen te staan. Ook een sterke vertegenwoordiging in de ondernemingsraden blijft cruciaal. Wie zich hierin – of zelfs binnen het bestuur – wil inzetten, is van harte welkom.
Tijdens de vergadering is de status van de verschillende cao’s besproken:
• NS: de cao voor 2026 is recent tot stand gekomen.
• ProRail: vóór het einde van het jaar dient nog een regeling Sociale spelregels te worden opgezegd.
• DEKRA Rail: nog geen bijzonderheden te melden.
• Movares: de directie is voornemens de cao op te zeggen, mede vanwege de uitbreiding met bedrijven die niet onder een cao vallen. De arbeidsvoorwaarden zouden dan via de OR worden geregeld.
Vakbonden zijn echter de enige waarborg voor een onafhankelijke en collectieve beoordeling van arbeidsvoorwaarden. Om die reden hebben FNV, CNV en VHS gezamenlijk bezwaar gemaakt tegen het afschaffen van de cao bij Movares. Dit is vastgelegd in een petitie, die inmiddels door veel Movares-collega’s is ondertekend.
VHS onderhoudt een goed en constructief contact met de Vakcentrale voor Professionals (VcP), onze vakbondskoepel. Sinds het aflopen van CMHF zijn wij hier rechtstreeks bij aangesloten. De VcP ondersteunt ons met kennisdiensten op het gebied van cao’s en andere arbeidsvoorwaardelijke thema’s. Samen met FNV en CNV is de VcP vertegenwoordigd in de Sociaal-Economische Raad (SER) in Den Haag.
Daarnaast is bekendgemaakt dat pensioenfonds Rail & OV van De Nederlandsche Bank (DNB) groen licht heeft gekregen voor de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel per 1 januari 2026. Deze overgang gaat dus daadwerkelijk plaatsvinden. Rail & OV zal hierover in de verschillende bedrijven nadere voorlichting verzorgen. Voor onze leden en introducés organiseerden wij zelf al een bijeenkomst hierover op 1 december. Meer informatie is te vinden op onze website.
De recente CAP-activiteit (Commissie Activiteiten Post-actieven) in Breda was een groot succes. De deelnemers werden ontvangen met koffie en versnaperingen in het T-huis in park Valkenberg. Vervolgens was er een uitgebreide lunch in restaurant De Colonie aan de Grote Markt.
Op het programma stond onder meer een bezoek aan de Grote Kerk, met diverse tentoonstellingen en natuurlijk aandacht voor de graven van de Oranje-Nassaus. De dag werd afgesloten met een stadswandeling. De activiteit viel bijzonder goed in de smaak. We kijken nu al uit naar de volgende voorjaarsexcursie.
Ook op het gebied van individuele belangenbehartiging zijn mooie resultaten geboekt. Onze VKP (Vakbondscontactpersoon) heeft recent effectief geïntermedieerd met een organisatie, waardoor een betrokken medewerker zijn dienstverband kon continueren. Een vergelijkbare casus is momenteel in behandeling.
De volgende – en laatste – bestuursvergadering van dit jaar staat gepland op 18 december. Daarna richten we ons op een bijzonder jaar: het jubileumjaar waarin VHS Railprofessionals haar 75-jarig bestaan viert (het 15e lustrum). Een mijlpaal waar we samen trots op mogen zijn.
Verder wens ik namens het bestuur van VHS Railprofessionals iedereen fijne feestdagen en een voorspoedig en vooral gezond 2026.
Met VHS blijf je op de hoogte!
Op 11 september, om 8 uur ’s ochtends ((!), hebben NS en de vier bonden FNV Spoor, VVMC, CNNV en VHS Railprofessionals die bij dit bedrijf actief zijn, een onderhandelingsresultaat getekend voor een nieuwe cao voor het personeel van NS. Een cao die er mag zijn: naast een degelijk looncomponent zijn er ook meerdere verbeteringen overeengekomen op, zoals dat in vakbondsjargon heet, “de inhoud”.