27/01/2021
Columns

Column: Woelige start van het jaar!

De meesten van ons hebben met de feestdagen wat kunnen bijkomen van een turbulent jaar.

We werden beperkt in onze activiteiten, moesten plotseling thuiswerken of werken met mondkapjes en op anderhalve meter afstand en we moesten het doen met minder sociale contacten. Januari 2021 startte helaas niet veel anders dan we eindigden in 2020. We werden geconfronteerd met nog strengere coronamaatregelen en daarbovenop vanaf 23 januari een avondklok.

De cao-onderhandelingen zowel bij NS als ProRail worden in 2021 voortgezet. Zelf ben ik nauw betrokken bij de onderhandelingen bij NS. Eerlijk gezegd kan ik me niet herinneren dat er zoveel onderhandelingsdagen nodig zijn geweest om tot een resultaat te komen. NS heeft op donderdag 21 januari een eindbod neergelegd na 11(!) onderhandelingsdagen. Het was een zware bevalling en de komende weken zal blijken wat de leden van de diverse bonden van dit eindbod vinden.

Een lichtpuntje leek het kerstgeschenk dat we als NS'ers kregen in december. Dat werd echter niet door iedereen zo ervaren. De sokkenrel maakte wat los in de media en het bedrijf. Ook was niet iedereen tevreden met het echte kerstgeschenk dat NS haar medewerkers schonk. Het is jammer dat we in deze moeilijke tijd niet altijd eensgezind kunnen zijn. Van de andere kant ook wel weer logisch. Beperkt worden in je vrijheid als mens is niet prettig en heeft impact op ieder zijn gemoedstoestand.

Ander nieuws dat insloeg als een bom: de machinist zal bij de introductie van een nieuwe Airport Sprinter straks verantwoordelijk worden voor het vertrekproces. Gaat in de toekomst de HC van de trein? De directie van NS zegt dat het vertrekproces zo sneller kan verlopen en dus tijdswinst voor onze klanten. Daar is wat voor te zeggen, maar de functie van HC wordt wel aangetast volgens FNV en VVMC. Kortom, een regelmatig terugkerend onderwerp dat de gemoederen bezig houdt. NS heeft immers ook al proeven gedaan met rijden zonder machinist.

In vogelvlucht zomaar drie onderwerpen die laten zien dat we in beweging zijn als mensen, als bedrijven en als maatschappij. Laten we hopen dat we in de loop van het jaar met elkaar de rust kunnen bewaren en we eind 2021 kunnen terugkijken op een misschien woelige start van het jaar maar uiteindelijk een jaar waarin we weer gezamenlijk bouwen aan onze toekomst in een postcorona tijd.

Bas Rijnders
Bestuurslid VHS

Bijbehorende PDFs

No items found.

Meer interessante artikelen voor jou!

Met VHS blijf je op de hoogte!

27/2/2023
Uit het bestuur

Uit het bestuur

Wat speelt er en waar is het bestuur mee bezig? Bas Rijnders houdt ons op de hoogte.

18/11/2021
Cao

Cao-onderhandelingen DEKRA Rail

Op 2 december gaan bij DEKRA Rail de cao-onderhandelingen van start.

No items found.