Medewerkers van DEKRA Rail zijn met steun van VHS Railprofessionals, FNV Spoor en CNV Vakmensen gezamenlijk een petitie gestart. Aanleiding is de vastgelopen onderhandelingen met de directie van DEKRA Rail.
De vakbonden hebben de cao-onderhandelingen met de directie van DEKRA Rail stil gelegd. Het grootste struikelblok in de onderhandelingen is het salaris. De leden en vakbonden willen een automatische prijscompensatie (APC) opnemen in de cao, waardoor het salaris ieder jaar gecompenseerd wordt voor koopkrachtdaling, veroorzaakt door de inflatie. Eigenlijk dus gewoon indexeren, om het salarisniveau gelijk te houden. Daarnaast willen zij een salarisverhoging van €100,- op het maandsalaris.
De directie van DEKRA Rail vindt de APC onbespreekbaar en wil niet verder gaan dan een verhoging van 1,2% en een bedrag van €40,- Dit samen dekt bij lange na niet de inflatie en is daarmee een achteruitgang in koopkracht. Op die manier is DEKRA Rail geen aantrekkelijke werkgever meer voor de medewerkers van DEKRA Rail. En ook voor nieuwe medewerkers prijst DEKRA Rail zich uit de markt als potentiële werkgever.
Met VHS blijf je op de hoogte!
Afgelopen maanden zijn er een aantal gesprekken geweest tussen de directie van DEKRA Rail en een aantal vakbonden. Enerzijds omdat de cao van DEKRA Rail afliep per 1 april 2024. Anderzijds om in het algemeen de stand van zaken bij DEKRA Rail te bespreken. Namens VHS heeft voorzitter Marcel Kunst deze gesprekken voor zijn rekening genomen.
Bij NS is 25 april de aftrap gegeven voor de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Dit gebeurde niet met een start van de daadwerkelijke onderhandelingen, maar met een aantal presentaties die verschillende invalshoeken rondom arbeidszaken bespraken. Doel: de dialoog op gang brengen en elkaar beter leren kennen.