De omvorming van ProRail tot zbo (zelfstandig bestuursorgaan) is controversieel verklaard.
Dit gebeurde nadat de Tweede Kamerleden uit de Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat (IenW) op 7 september besloten het wetsvoorstel om ProRail om te vormen tot zbo (zelfstandig bestuursorgaan) controversieel te willen verklaren. Tijdens de stemming op 12 september stemde een meerderheid van de Tweede Kamer hiermee in.
Dit betekent dat het wetsvoorstel nu definitief controversieel is. Er wordt in de Tweede Kamer niet meer over dit voorstel gesproken tot het nieuwe kabinet heeft besloten wat zij met het wetsvoorstel wil doen.
Het wetsvoorstel om ProRail om te vormen tot publiekrechtelijke zbo werd al in 2020 naar de Tweede Kamer gestuurd, maar het debat erover werd de afgelopen jaren steeds uitgesteld. Afgelopen juli maakte de staatssecretaris bekend dat ze vanwege een gebrek aan draagvlak gaat voor een privaatrechtelijk zbo in plaats van een publiekrechtelijk zbo. Over dit voorstel moet de Raad van State nog een advies uitbrengen, voordat het verder behandeld kan worden.
Met VHS blijf je op de hoogte!
Op 17 mei werd tijdens de cao-bijeenkomst door een vertegenwoordiging van het personeel een petitie overhandigd aan de directie. Bonden drongen bij de directie aan op een beter loonbod om de cao-onderhandelingen weer vlot te trekken.
Ondanks alle tegenslagen heeft de HSL haar meerwaarde allang bewezen. Maar intussen moeten de constructiefouten worden hersteld, een projecten dat miljarden zal kosten. Hoe pakken we dat aan? Transportkundige en VHS-er Guus Looij heeft daar een heldere mening over.